Ett växthus kan faktiskt se ut precis som du själv vill

Växthuset / Permalink / 3

 

 
 
 
      
 
 
 Bönorna växer i lövkorg utanför växthuset och svingar sig så högt det går i nocken framåt sensommaren.
Vi plockar vindruvor här från september till december.
Utanför växthuset blommar plommonträdet samtidigt med kejsarkronorna.
Taket sluttar - men takhöjden behålls tack vare nedsänkt golv. 

 

Eftersom min trädgård är liten tänkte jag först att det var okej att vara utan växthus. Vi byggde en liten grön bod med tjärpappstak i stället och delade den i två: med öppning för cykelstall åt söder, medan krukskjulsdelen fick vackra, spröjsade dörrar som öppnades åt öster. 1,5 m i fyrkant, det kändes ändå som lyx att ha ett krukskjul!

Men längan efter växthus gnagde. Hur skulle man kunna foga ett växthus till krukskjulet utan att det såg konstigt ut? Jag kom på det när jag såg det gamla växthuset på Katrinetorps gård i Malmö. Med sin asymmetriska gavel byggd mot en mur gav den lösningen. Så fick det bli. På så sätt sluttade taket djupt ner mot öster. Jag ville inte gå dubbelvikt därinne, men då kom idén med två trappsteg och en liten nedsänkt våning.

Nu började det bli roligt. Jag insåg att jag kunde utforma mitt växthus precis som jag själv ville. Det behövde inte likna något jag tidigare sett.

Idag har jag ett litet växthus med krukskjul innanför ett linnedraperi, med asymmetriskt tak och en ”souterrängvåning”  på en dryg kvadratmeter. Golvet är täckt med marockanska betongplattor i grått/svart. De fina dörrarna, som tidigare satt på krukskjulet, sitter nu på växthuset. Jag fick hjälp att bygga det av en snickare som hade byggt växthus såsom de alltid har byggts på skånska landsbygden, och han visste precis hur taknocken skulle se ut.

Här kan jag vara i timmar. Lyssna på danska P2, så och plantera i krukskjulet, putsa myrtenbollarna, plocka bort visset, pyssla med potatisgroddar och slå mig ner i korgstolen i hörnet med en kopp kaffe.

 
 
 
 

 Marockanskt golv och liten trappa - mitt växthus liknar inget annat!

 
Litet växthus i liten trädgård. Nu blev det plats för en gräsmatta och lite  grönsaker också!
 
 
Här syns det någorlunda tydligt hur växthuset byggts mot krukskjul/cykelskjul, som har var sin del av den gröna träbyggnaden. 
#1 - - Malin:

Vilka inspirerande och vackra växthusbilder du bjuder på!
Första bilden fångade mig direkt, har själv ett växthus i
aluminium som jag skulle vilja ha intäckt
av nåt lummigt , bönorna kunde va en ide´,tills träden och
buskarna runtom växt till sig!
Här kikar jag gärna in på nytt!

Svar: Hej Malin! Kul att du gillar bilderna. Mina bönor är från Thomson and Morgan och heter 'Moonlight' och gör verkligen skäl för epitetet "runner beans". Jag sparar till ny sådd år från år.
Christel Kvant

#2 - - Isas Trädgård:

Så härliga bilder och så vackert det blev med det marockanska golvet. Ja, ett växthus kan verkligen se ut precis hur som helst och det är det som är så härligt, att man kan skapa sitt eget paradis precis som man vill. Älskar också andra bilden med gräsrundeln och däckstolen under trädet. Så stämningsfullt!
Jag lever också växthusliv och tillbringar hur mycket tid som helst i mitt växthus från mars - november. Det är en speciell känsla att vistas där, att pyssla med växterna eller frösådder eller bara sova en stund i däckstolen. Jag har min i växthuset.
Ha det så gott !
Kram/Isa

Svar: Tack Isa! Tittade in i ditt fantastiska växthus på din blogg - så inspirerande! Uppmanar andra att göra detsamma!Christel
Christel Kvant

#3 - - Helen:

Underbart växthus du har för lust och nöje.
Jättefina bilder!

Ha det bäst!

Till top