Om Christel Kvant

Om Christel Kvant / Permalink / 0
Journalist, författare, copywriter, kåsör, redaktör – jag har ägnat mig åt alla sorters skrivande under åren. Från början handlade det mest om miljön: om försurade skogar, döende sjöar, avlopp och utsläpp. Ur det föddes en väldig längtan efter det vackra och livsbejakande, och det var då jag fick ett trädgårdsliv. Det började med att jag blev trädgårdsredaktör på tidningen Femina, men sedan många år tillbaka är jag fri skribent och har publicerat mina reportage i bland annat Allt om Trädgård, Elle Interiör, Allers Trädgård, Sveriges Natur med flera. Med tiden har böckerna kommit att dominera.

Miljöengagemanget betyder fortfarande mycket för mig. Jag är aktiv i Naturskyddsföreningen i Helsingborg, förutom att jag försöker göra försiktiga fotavtryck på jordklotet genom att odla egen frukt, gå i stället för att ta bilen till stan och ligga lågt med shoppingen. Alldeles för lite, droppar i havet, men ändå, jag är ju bara jag.
 
 
Min trädgård är inte stor ...
 
170 kvadrat bara, men en liten plätt med jord har mycket att ge. Här finns ett äppelträd (Ribston) som är 90 år gammalt och lutar betänkligt men ger massor av frukt. Fruktträdsspaljé med Williams- och Greve Moltke-päron och ett Ingrid-Marie. Mitt lilla växthus rymmer en vinstock som ger oss en vindruvsklase om dagen från september till november, vinbär och krusbär växer på stam, och så är här förstås blommor från snödroppstid till Brunettens - Actaea simplex 'Brunette' -  oktoberblomning. De ger lika viktig föda som frukt, bär och grönsaker - inte för mig, men för humlor, bin och fjärilar, med många flera.
Buxbomsbollarna är ordentligt klippta, men jag låter gärna blommorna leva sitt eget liv och växa där de själva väljer. Bäst på att utnyttja den friheten är det franska kungsljuset, Verbascum chaixii, som tänder vita spiror i trädgården mitt i högsommaren.
Till top