Minnen från 2019

Aktuellt / Permalink / 0
 
 
 
 
 
 
Sofiero Stora Trädgårdsfesten augusti 2019: Tydlig, för att inte säga övertydlig, illustration av vilka blommor som är något att ha om man är humla. Bina drogs dit som av en magnet - medan de ratade de icke-matnyttiga blommorna på andra sidan väggen. Utställningen gjordes för Naturskyddsföreningen i Helsingborg.
 
Det har handlat mycket om blommor och bin under året. Så viktigt det är att erbjuda matnyttiga blommor i trädgården. Och så omedelbar belöning man får när fjärilar, humlor, vildbin och andra insekter nästan magiskt hittar hit. Det går att göra skillnad! 
Tillsammans med Tobias Olofsson, biexpert och kollega i styrelsen för Naturskyddsföreningen i Helsingborg, har jag startat bloggen "Blommor & Bin-kollen" på facebook. Besök den gärna - hittills är det mest Tobias som bidragit, men 2020 kommer även jag igång, det är ett nyårslöfte!
 
 
Det är inte helt lätt att hitta sommarblommor som har något att ge insekter - men åkervädden, som vi normalt hittar ute i det vilda, finns numera att köpa som utplanteringsväxt. Blommar hela sommaren - och när tistelfjärilarna kom i stor mängd tidigt i somras var det vädden de sökte sig till först i min trädgård.
 
Vackra Norrviken
 
 
Har aldrig sett Norrtviken så vackert som i somras. Den nya bigården är ett smycke, med lusthus omgivet av ett femtontal ståndsmässiga bikuopor. Så många att jag, som bekymrar mig mest för att vildbin och humlor ska hitta mat och kunna överleva, kände att det vore bättre om de inte varit fullt så många. Men trädgårdsmästarna har planterat anisisop, perowskia och verbena bonarensis i mycket generösa mängder, och jag kunde själv konstatera att det vimlade av både humlor och fjärilar i planteringarna.
 
 
Magiska Tjolöholm
 
 
I advent, när den första frosten nöp till och fick gräs och kvistar att skimra av iskristaller, fick jag uppleva det magiska slottet Tjolöholm, strax söder om Kungsbacka. Swedish Gardens - nätverket för Sveriges största publika parker, hade kommunikatörsträff, och jag var där för att prata om hur man kan tänka när man jobbar med profilering och marknadsföring av parker. Många givande möten och samtal, och Tjolöholm tog sig snabbt in i mitt hjärta. Måste besöka platsen igen till sommaren, försedd med kamera och gott om tid. Ett bra nyårslöfte.
 
Till top