Utställningar

Utställningar / Permalink / 1



Helsingborgs Trädgårdsförenings utställning på Fredriksdals museer och trädgårdar. Design Christel Kvant, odling, utförande och skötsel en grupp medlemmar i trädgårdsföreningen. En salig blandning – ja man blev faktiskt lite salig av den – av luktärter, tomater, ringblommor, grönkål och en piltunnel som dignade allt mera under sin börda av djupblåa blomman för dagen. Den stod pall hela sommaren – ända tills säsongens sista dag. Då behövde vi bara peta på den, så föll den i en gigantisk uppvisning av dominoeffekten.

Hedens Lustgård i Göteborg 2000. Utställningsarkitekt var Ulf Nordfjell, och jag medverkade med liten idéträdgård som lekte med det grandiosa i blygsam skala. Monets berömda krasseallé ”Grand allé” i miniformat, en gräsmatta stor nog att sätta fötterna på och springvatten i skurspann. Just den idén levde vidare i flera utställningar, och även hemma i mitt eget växthus som då fanns i Ramlösa.

Compact garden, Fredriksdals museer och trädgårdar 2003. En idéträdgård baserad på tankarna i min bok ”Den lilla trädgården” som kom ut det året. Här utnyttjades höjden till fullo med klätterväxter mot fina spaljéer, upphöjda planteringar, uppstammade vinbär och jordgubbsplantor i amplar. Och springvatten i skurspann, mitt signum.

Norrvikens Trädgårdar 2001. Då var Ulf Nordfjell konstnärlig ledare på Norrviken och bjöd in oss som han kallade sina travhästar – det var bland andra Heidi Palmgren, Hannu Sarenström, Eva Björkström och jag – till en utställning kring Norrvikens gamla äppelträd.
 
 
 
       
 
Gränsforskrukor med ormbunkar framför bild av Karin Berglund/Viktor Kvant; Lars Poppykruka från Campo dei Fiori, Ullas Medelhavshörna, Campo dei Fiori och längst till höger min hörna med krukor från engelska Whichford.

Krukans Vänner, Sofiero 2009. Jag hade just kommit ut med Krukboken och blev inbjuden att göra en utställning på kruktemat i Sofieros orangeri. Det kändes övermäktigt, ända tills jag kom på att jag kunde dela uppgiften med andra vänner och krukälskare. De var krukmakaren Lisa Wohlfahrt, Tonie Lewenhaupt, Lars Hedström och Ulla Hägerlöf.
 
 

Trädets tid, Fredriksdals museer och trädgårdar 2011. Min bok med samma namn kom ut och jag blev inbjuden att gestalta den i en utställning i prästgården. Illustrationer av min son Viktor och formgivning av min son Tobias, precis som i boken. Länka till filmen!!!

Fredriksdalspraktikan, Fredriksdals museer och trädgårdar. Arkitekt för utställningen var Mikael Löfström, jag bidrog med texterna, som inspirerade till självhushållning vad gäller alltifrån potatisodling, hönshållning, biodling, syltning, saftning och syrning, samt förfärdigande av enkla nyttoting i trä. I samma veva gjorde jag texterna till en profilfolder om Fredriksdal. Min kunskap och förståelse för det kunniga arbete som görs på Fredriksdal djupnade under arbetets gång och blev till ren kärlek.

LÄNKa till foldern!!!!!
 
 

Levande trädgård, Sofiero Stora Trädgårdsfesten 2016. Jag designade en idéträdgård avsedd att inspirera och ge kunskap om hur man väljer växter för att främja den biologiska mångfalden. Ett samarbete mellan Helsingborgs Miljöverkstad och Naturskyddsföreningen i Helsingborg.






#1 - - Kitty:

Snyggt med kransveronika mellan rudbeckiorna.

Svar: Hej Kitty! Ja, jag tycker också att blommorna framhäver varandra - och vad som var ännu viktigare i det här sammanhanget var att besökande bin och humlor älskade dem!
Christel Kvant

Till top