Förlåt att jag väckte dig!

Levande trädgård / Permalink / 0
Vårstädning i trädgården. Ordentligt sopar jag bort en lövhög i hörnan mellan skjul och växthus. Var det därifrån hon kom, den nästan svata humlan som jag en stund senare ser yrvaket kravla omkring på marken? 
Jag har läst om vallhumlan i "Galen i humlor" av Dave Goulson. Min älsklingsbok, som påverkat min inställning både till trädgården och till hela tillvaron. Vallhumlan i sin tur ligger Dave Goulson speciellt varmt om hjärtat. Han har till och med gjort insamlingsresor till Sverige för att samla in vallhumlor, eftersom de försvunnit från Storbrittanien.
Och nu har jag en här! I min egen trädgård! Egentligen skulle den ha fått sova en månad till, minst, om inte jag kommit med min kvast. Men nu åt den lite från några scillor, och sen verkade det som om den hittade någonstans att somna om, för jag har inte sett den igen.
 
 
 
Till top