Artemisiasällskapet

Aktuellt / Permalink / 0
Det började med att vi samlades på Engholms slott ute på Mörkö en januarikväll som verkligen var mörk. Vi var alla åldrade Gröna Pennor. Vi hade ägnat en stor del av våra liv åt trädgården och skrivandet. Och nu hade den tiden kommit när vi bestämt oss för att dra ner på tempot, ta oss tid att begrunda det vi upplevt. 
Vi tyckte det var passande att kalla vår lilla grupp Artemisiasällskapet. Malört, Artemisia absinthium kan beskrivas som en gråbladig växt som växer till en rugge som kan behöva stöttas. Naturligtvis skulle vi dricka absinth där i slottets tornrum när vi bildade vårt sällskap! 
 
Nu är vår bok Artemisiasällskapet - berättelser ur trädgårdslivet - ute i bokhandeln, och Ulla Hasselmark och jag ska på Trädgårdsmässan och berätta om den för alla besökare. För er som inte har möjlighet att åka det bjuder jag på en litet titt. Det är Viktor Kvant som gett våra bilder det där magiska skimret som satt sin prägel på hela
vår bok.
 
 
Ewa Ridwall Isacsson, en av tolv författare i Artemisiasällskapet, skriver om sin hemliga trädgård nära skogen i Hälsingland. Hennes kapitel heter: "Min trädgård är bipolär precis som jag", och hon skojar inte. Och hon är inte ensam om att hämta kraft och tröst i trädgården när livet blir tungt.
 
 
Agneta Ullenius satsar på David Austenrosor i sin trädgård på Österlen. Det har en djupare innebörd - det fanns en tid då ett cancerbesked fick henne att tro att det bara var lönt att odla ettåriga blommor. Nu heter hennes kapitel: "Härdig och frisk som jag".
 
 
Självsvåldliga franska kungsljus tänder ljuset i min egen trädgård. Här har jag funnit ny mening genom att studera humlor, vildbin, fjärilar och andra spännande småkryp som är beroende av vad jag gör och planterar.
Till top