Trädets tid kommer igen!

Aktuellt / Permalink / 0
 
Trädets tid, som kom ut 2011, kommer nu tillbaka i lågprisutgåva. Boken är fortfarande fin med hårda pärmar, och jag gläder mig åt att den når ut till fler.
Jag saxar ur förlaget (Norstedts) presentation:
Trädets tid väcker på en gång ny och urgammal insikt om trädens stora betydelse för vårt liv; för livet på jorden. Tydligast blir det på öarna: När skogarna fälls försvinner inte bara träden utan även allt det andra: buskar, blommor, svampar, fåglar, djur, vatten ... Omvänt är det också trädplanteringar som väcker hopp i fattiga och utarmade delar i världen.
Själv sa jag för sex år sedan:

”Boken vänder sig till alla som älskar träd och som liksom jag känner hur viktigt – livsviktigt rent av – det är att vi åter lär oss att vörda dem och vårda dem.” - och det gäller fortfarande.

Trädets tid nominerades till Augustpriset 2011 med motiveringen: ”Trädets tid är som en vandring med en kunnig och sinnlig ciceron. Magiskt vackra bilder och generöst berättande som snitslar mellan oväntade grönområden och väcker nyfikenhet och ger lustfylld läsning.”
Boken kommer ut i januari.De magiskt vackra bilderna och formgivningen tackar jag mina söner Viktor och Tobias för.
Till top